گندم ارقام متفاوت با ویژگی های کاملا متفاوتی دارد! این دو نمونه گندمی که در عکس زیر هستند نمونه های بارزی هستند از این تنوع زیستی  و تنوع ژنتیک!

در طول هزاران هزار سال که در مناطق مختلف ایران گندم بصورت #همه_رقم کشت می-شده است ارقامی که با زیست بوم خشک ایران سازگارتر بوده است و ضمنا کیفیت بالاتری را داشته، به انتخاب طبیعت و به انتخاب مردم هر منطقه گسترش پیدا کرده است. این ارقام متعدد که بصورت مخلوط و همه_رقم کشت میشده استکه هم در مقابل آفات مقاومتر بوده و هم خصوصیات متفاوتی داشته که هریک پاسخگوی یکی از نیازهای بدن بوده است.

اما، سیاست خرید تضمینی گندم و در کنار آن استفاده بی رویه-ی از آب استحصالی از چاه-های آب باعث شده است تا برای  بسیاری از کشاورزان فقط یک چیز مهم باشد! میزان  خروجی تولیدی ! و نه میزان اب مورد نیاز و نه میزان کیفیت گندم تولیدی.

اگر شما به اکثر روستاهای دور و نزدیک ایران سفر کنید و گندم کشاورزان را بنگرید یک رقم پرمحصول را خواهید دید که به مدد همان قانون خرید تضمینی گندم و به مدد سیاستهای ترویجی وزارت جهاد کشاورزی با هدف خودکفایی گندم، گسترش پیدا کرده است و خبری از ارقام مختلف گندم بومی ایرانی نیست.

 اما در این میان گروه تولیدی #کشاورز_نانوا سعی دارد با این روند غلط  و ناپایدار که به نابودی ارقام بومی گندم و جو بومی ایران منجر خواهد شد مقابله کند. مدل ایشان، احیای #چرخه_ی_کشاورز_نانوا است. یعنی با کشاورزان مختلف و متعدد قرارداد #سهم_بری از خروجی تولیدات را منعقد می-کنند و  گندم مرغوبِ تولید شده توسط ایشان را با روشهای مبتنی بر سنت و  کاملا علمی تا مرحله تولید نان و سایر محصولات نهایی پیش می-برند.

🍀🍀🍀

مهمترین وجه تمایز محصولات #گروه_تولیدی_کشاورز_نانوا بذر با کیفیت گندم ایشان است که در بالا توضیح داده شد. علاوه بر آن، محصولات کشاورز_نانوا موارد زیر را نیز رعایت می-کنند:

1-#بدون_شکر: هیچ یک از تولیدات گروه تولیدی کشاورز-نانوا با شکر، شیرین نشده. بکله با شیره خرما و انگور شیرین می-شوند.

2-#بدون_روغن_شیمیایی: در محصولات تولیدی کشاورز نانوا، از روغن های طبیعی مانند روغن کنجد استفاده می-شود.